Een slechte adem?
Dit kun je eraan doen!

Een slechte adem? Dit kun je eraan doen!

Deel dit artikel

Nathan Picauly

Deel dit artikel

De helft van alle mensen heeft regelmatig last van een slechte adem, en 15% heeft er chronisch last van. Slechte adem kan veel verschillende oorzaken hebben, maar in het overgrote deel van de gevallen is de oorzaak problemen in de mond. Bacteriën die zich achter op je tong of tussen je tandvlees opeenhopen, kunnen stinkende gassen produceren. Deze geur kan intens stinken, zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Maar hoe kom je aan een slechte adem? En beter nog; hoe kom je er van af? Dat lees je hieronder! 

1. Slechte adem door witte aanslag op je tong 

Deze gele of witte aanslag, ook wel ‘tongbeslag’ genoemd, is bij 1/3e van de mensen de oorzaak van een slechte adem. Op je achterste tongdeel bevinden zich relatief diepe groefjes, waarin verschillende bacteriën nestelen. Ze breken hier hun ‘afval’ af, dat bijv. afkomstig is van voedsel, en bij dit proces komen nare geurtjes vrij. De oplossing? Je tong goed schoonmaken met een tongschraper of een zachte tandenborstel. 

2. Gaatjes kunnen voor slechte adem zorgen

Tandbederf, ook wel caries genoemd, kan een slechte adem geven. Door dit te behandelen door de gaatjes te vullen, verdwijnt ook de slechte adem. 

3. Een droge mond 

Wanneer je te weinig speeksel in je mond hebt, kun je ook een vieze ademgeur hebben. Te weinig speeksel kan o.a. komen door stress, ziekte, of bijwerkingen van medicijnen. Speeksel is belangrijk, want het biedt antibacteriële bescherming bij infecties en zorgt er zo voor dat je adem fris blijft. Tijdens je slaap staan je speekselklieren op ‘on hold’, waardoor bijna iedereen ’s ochtends een drogere mond en slechtere adem heeft. Wat je kunt doen tegen een droge mond is regelmatig eten en water drinken, en zoveel mogelijk alcohol vermijden (ook dit droogt de speekselklieren uit).  

4. Gekruid voedsel 

Als je knoflook, uien en specerijen hebt gegeten, kun je dit vaak lang na de maaltijd nog ruiken. Dit komt doordat de zwavel uit de knoflook wordt opgenomen in je bloed, en vervolgens via je longen weer naar buitenkomt (ook de volgende dag nog). Tips voor het voorkomen van een knoflook adem zijn bijv. verse knoflook eten ipv gedroogde, hele stukken in je gerecht verwerken ipv gesneden knoflook en deze niet op te eten, en na het eten van knoflook melk te drinken of een appel te eten. Deze producten neutraliseren de zwavel in je maag voor een deel.  

5. Zuivelproducten 

Hoewel een glas melk helpt tegen een slechte adem wanneer je knoflook hebt gegeten, kan zuivel ook de oorzaak zijn van een slechte adem. Dit omdat bacteriën het melkeiwit gebruiken om vieze luchtjes te maken. Ook hiertegen helpt een tongschraper of tanden poetsen.  

6. Ontstoken tandvlees  geeft slechte adem

Bij 50% van de mensen met een slechte adem komt dit door ontstoken tandvlees. Tandplak op de tanden en kiezen veroorzaakt een ontsteking van het tandvlees, gingivitis genoemd. Als ook je kaakbot aangetast wordt, is er sprake van parodontitis. De bactieren die de ontsteking veroorzaken, produceren stinkende gassen. Door het gebruik van tandenstokers, flosdraad en het goed wegpoetsen van tandplak, kun je de kans op ontstoken tandvlees  

Deel dit artikel

Leverfrequentie

Recyclen

Betaalmoment

Winkelwagen

VRAGEN & OPLOSSINGEN

Faq

De borstels

Voor informatie over onze opzetborstels bekijk hier onze borstelpagina.

De opzetborstels van Dokter Dent zijn gemaakt van dezelfde materialen als bijvoorbeeld opzetborstels van OralB en Philips. Zo zijn de haren gemaakt van hoogwaardige nylon van Dupont Tynex met afgeronde uiteinden om het glazuur te beschermen en het tandvlees te masseren. De shaft is van hoge kwaliteit polyoxymethylene (POM). POM is een sterk, veerkrachtig en vochtbestendiyg materiaal met een uitstekende slijtvastheid

Elektrisch poetsen is beter dan poetsen met de hand, maar het verschil tussen de opzetborstels zelf is maar heel klein. Het gaat er vooral om dat je 2 keer per dag 2 minuten je tandenpoetst en op tijd de borstel vervangt. Met 3 opzetborstels voor Oral-B (Regular, Sensitive en Kids) kunnen we een heel gezin bedienen. Voor mensen die met Philips poetsen hebben we momenteel nog maar 1 compatible borstel voor een normaal gebit, maar het idee is dat we het assortiment langzaam zullen uitbreiden.
 

Onze service

Recyclen is simpel. Voor €1,50 extra per bestelling ontvang je van ons een retoursticker waarmee je jouw gebruikte borstels naar ons terug kunt sturen. 

Nieuwsgierig wat er met je oude borstel(s) gebeurt? bekijk hier onze recycle pagina. 

We willen graag dat mensen makkelijk kennis kunnen maken met onze service. Daarom ontvang je de eerste borstel(s) gratis.
Zo werkt het:
Stap 1: Bestel de borstels die je nodig hebt voor jouw huishouden en maakt 1 cent over zodat we het bankrekeningnummer kunnen valideren. Wij storten de cent weer terug. 
Stap 2: Je ontvangt onze opzetborstels per post en gaat er direct lekker mee poetsen.
Stap 3: Ben je tevreden? Dan hoef je niets te doen en ontvang je automatisch een nieuwe borstel op het door jou gekozen moment en zal ook de eerste incasso plaatsvinden.
 
Zo poets je nooit meer met een versleten opzetborstel en voorkom je eenvoudig gaatjes én een hoge tandartsrekening. 
De periodieke kosten van jouw nieuwe opzetborstels worden afhankelijk van het door jou gekozen interval elke 8 of 10 weken afgeschreven. 
 
Heb je gekozen voor een jaarabonnement, dan worden de kosten elke 48 (bij 8 weken interval) of elke 50 (bij 10 weken interval) afgeschreven. 
 
Mocht het niet lukken om de afschrijving te doen? Dan proberen we het een dag of enkele dagen later nog eens. Als dat weer niet lukt, nemen we contact met je op. 

Op dit moment bieden 2 intervallen aan waarop je de nieuwe borstel(s) kunt ontvangen. 10 weken en 8 weken. 10 weken omdat dat het tandartsadvies is en 8 weken omdat dit volgens onderzoek daarna de meest voorkomende interval is. Het is mogelijk dat wij in de toekomst meerdere intervallen toevoegen. 

Nadat je een bestelling bij ons hebt geplaatst, worden jouw inloggegevens naar het opgegeven e-mail adres verzonden. 
Met deze gegevens kun je:

  • inloggen,
  • je wachtwoord veranderen
  • je abonnement te beheren
  • je gegevens te wijzigen.  

Wil je opzeggen? Log in op je account en ga naar abonnementen. Klik op bekijk en beheer je abonnement.

Kies voor “Abonnement pauzeren” om je abonnement tijdelijk te pauzeren. Kies “Abonnement opzeggen” om je abonnement te annuleren.   

Je kunt ook een email sturen naar info@dokterdent.nl, dan maken wij het voor je in orde.

HEB JE NOG VRAGEN?

Stel je vragen op Facebook

Je cookie instellingen

Dokter Dent gebruikt functionele en analytische cookies voor website optimalisatie en statistieken